Valtiopeli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Internet-foorumit

3 posters

Siirry alas

Internet-foorumit Empty Internet-foorumit

Viesti kirjoittaja McScroogelius La Tammi 04, 2020 3:28 am

Ehkäpä tällaisellekin keskustelulle löytyy mielenkiintoa täältä.

Tähän keskusteluun on siis tarkoituksena listata internet-foorumeita joilla vaikuttaa tai joita lukee aktiivisesti. Uusien keskustelijoiden värvääminen sallittu! Toki kaikki muukin keskustelu foorumeista sallittua, jopa toivottavaa.

Omat suosikkifoorumini ovat tämän armaan palstan lisäksi kontu.me, sekä jatkoaika.com.

Kontu on suomen Tolkien-harrastajien keskustelufoorumi, jossa käydään ihailtavan asiallista ja lämminhenkistä keskustelua aiheesta kuin aiheesta. Tolkien-aiheisissa keskusteluissa on Keski-maan tapahtumat pureksittu melko tarkasti läpi, joten kyseisestä aiheesta ei enää viriä kovin usein keskustelua. Paikka on silti loistava tietolähde Tolkien-faneille, ja sattuupa joka päivä mukaan sekin keskustelija joka jättää oman näkökantansa johonkin lukuisista Tolkien-keskusteluista. Foorumilla on hyvin edustettu osio, johon valtaosa keskustelusta nykyään keskittyy, nimittäin Pöytä. Siellä käydään kaikki Tolkieniin liittymätön keskustelu, toisin sanoen siellä keskustellaan kirjoista ja elokuvista, väännetään peistä politiikasta, jaetaan ilon ja surun aiheita... Kontu on käsittämättömän lämminhenkinen ja rikas yhteisö ollakseen niinkin pieni, suosittelen ehdottomasti tutustumaan tähän kulta-ajoiltaan hiipuneeseen mutta mukaansatempaavaan yhteisöön.

Jatkoaika on Suomen suurin ja kaunein jääkiekkofoorumi, ja tällä hetkellä peräti ainoa elossa oleva. Saattaa joku yksittäinen pikkufoorumikin porskuttaa täällä kiekkopuolella, mutta yksikään ei ole enää vuosiin kyennyt kilpailemaan Jatkoajan kanssa. Jatkoaika on todella aktiivinen ja asiantunteva foorumi, mutta kiekkonoviisinkaan ei tarvitse arkailla mukaan liittymistä. Palstalla keskustellaan ajoittain kovaankin sävyyn moderaattorien jakelemista rangaistuksista huolimatta, mutta kunhan ei esitä mitään kiekkoylijumalaa, aloittelija otetaan varmasti hyvin mukaan. Omat osionsa löytyvät niin SM-liigalle, Mestikselle, Suomi-sarjalle, kuin ulkomaisille liigoillekin, maajoukkuetta unohtamatta. Aktiivisuus vaihtelee liigasta ja joukkueesta riippuen, mutta keskimäärin voisi sanoa yhden joukkueen osioon ilmestyvän kymmenisen viestiä päivässä. Loistava paikka kartuttaa omaa kiekkotietämystään ja pysyä kärryillä suosikkijoukkueensa menosta. Jos taas haluaa vain aktiivisen keskustelupalstan, foorumilta löytyy toki oma osionsa kaikelle muulle keskustelulle. Siellä käydään aktiivisuudeltaan kiitettävää keskustelua aiheesta kuin aiheesta. Kyse on siis Kontua karskimmasta mutta aktiivisemmasta paikasta, jossa ketään ei kuitenkaan katsota kieroon, kunhan pysyy omana itsenään.

Kertokaahan omia foorumikokemuksianne ja -suosituksianne!
McScroogelius
McScroogelius

Viestien lukumäärä : 110
Liittymispäivä : 27.03.2018
Ikä : 20
Paikkakunta : Rovaniemi
Valtio pelissä : Monteverden tasavalta

Takaisin alkuun Siirry alas

Internet-foorumit Empty Vs: Internet-foorumit

Viesti kirjoittaja Arska La Tammi 04, 2020 6:39 am

Nykyään en käy muualla kuin täällä, mutta vuosien varrelle on kyllä mahtunut monia foorumeita. 

Kaikki alkoi maaliskuussa 2008 akuankka.fi:stä, sivusto oli juuri uudistunut ja sinne oli ilmestynyt keskustelupalsta, josta tuli varsin suosittu. Itse olin tuolloin 8-vuotias ja nettikin oli meille hankittu vasta edellisenä vuonna. Akkarila pysyikin sitten elämässäni mukana aina sen lakkauttamiseen maaliskuussa 2018 ja sinä aikana minulle kehittyi alter ego ankkaetsivä, joka sitten jossain vaiheessa muuttui muotoon Arska

Suurin osa muista foorumeista tulikin sitten akuankka.fi:n yhteisön kautta. Ensimmäisenä löysin Ankkiksen, joka oli siihen aikaan vilkas ja korkeatasoinen Aku Ankkaan ja muihin sarjakuviin erikoistunut palsta, jolla oli myös yleisosio (jota, kuten hyvin tiedämme, ei Akkarilassa aluksi ollut!) 

Ankkis taisi loppua niin, että se kasvoi liian suureksi ja sen ylläpitäminen olisi vaatinut rahaa, jota kukaan ei oikein ollut valmis maksamaan (tämä voi myös olla urbaani legenda tai joskus näkemäni uni).

Akkarilan kautta löysin myös Sarjakuvafoorumin eli Sarjiksen, Akun313-foorumin sekä AnkkaWebin. AnkkaWebistä tuli minulle tärkeä, koska pääsin siellä moderaattoriksi (siis minä, 11-vuotiaana, SOS!). Uppouduin rooliini oikein antaumuksella ja valta ns. nousi päähän xD. AnkkaWebbi taisi hiipua joskus 2013. Kesällä 2013 taisi akkarilaisten "kantakuppilana" toimia sen niminen saitti kuin Hopola. (kuten huomaatte, nämä foorumit olivat aika lyhytikäisiä, kun sama porukka siirtyi sitten aina jo seuraavaan paikkaan, ja ne houkuttelivat lähinnä siksi, että niissä oli chat-mahdollisuus joka aa.fi:stä uupui)

Kesällä 2014 liityin MadChattiin, joka myös oli aa.fi-sivuston käyttäjien yhteisö. MadChatin kulta-aika kesti noin puolitoista vuotta, mutta se oli itselleni ikimuistoista. Kun minulla ei silloin yläasteella ollut oikeita kavereita (rips) niin MadChatin chatissa oli aina joku roikkumassa. Siellä pidettiin myös legendaarisia visoja sekä juhlia, jotka menivät usein överiksi. Nykyään siihen ei ole samanlaista tarvetta, kun whatsapp-kaveriryhmät hoitavat saman asian. Jollain tasolla se anonyymiys kuitenkin kiehtoi, koska silloin pystyi myös itse hieman improvisoimaan. Arska ei ollut yksi yhteen sama henkilö kuin minä irl.

Akkarilan valtioroolipelin ympärille alkoi jossain vaiheessa muodostua useampiakin foorumeita (esimerkiksi tämä http://valtiopeli.palstani.com/) ja uutena myös Wikejä. Myös Pistepotti muutti omilleen (kesällä 2016?). Samaan aikaan akuankka.fi kuihtui. Sitä oli surullista seurata, mutta ylpeänä voin todeta, että olin siellä aktiivinen ilman pidempiä taukoja 29.3.2008-28.3.2018, siis yhtä päivää vaille vuosikymmenen, melkein alusta aivan loppuun. 

Niin paljon muistoja tulvii pintaan, voisipa ne ajat elää uudestaan. Foorumeiden paljoudesta kertoo, että unohdin mainita ainakin Anqqiksen, Musafoorumin (jolla ei kyllä juurikaan puhuttu musiikista xD) ja TV-foorumin (joka oli ensimmäinen omani :DDD).

Arska
Pormestari
Pormestari

Viestien lukumäärä : 413
Liittymispäivä : 21.03.2018
Paikkakunta : Turku
Valtio pelissä : Jupsanti

https://valtioroolipeli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Internet-foorumit Empty Vs: Internet-foorumit

Viesti kirjoittaja Robo La Tammi 04, 2020 5:38 pm

Tämän ja aa-forkan lisäksi eniten olen pyörinyt gdforumilla, joka on siis Geometry Dash -aiheinen foorumi (englanniksi). Kulta-aikaani siellä olivat loppuvuodet 2017 ja 2018, ja en nyt mitenkään epäaktiivinen ollut siinä välissäkään. Lakkasin käymästä viime vuoden puolivälin paikkeilla, kun keskusteluiden aiheet alkoivat käymään tylsiksi, ja samoille henkilöille tuli kuitenkin keskusteltua Discordin puolella.

Nykyään tämä on ainoa foorumi jossa enää käyn, muutamastakin syystä:
1. Kiinnostuksen kohteeni vaihtelevat aika useaan, ja uuden tultua kehiin en enää halua puhua vanhasta kiinnostuksen kohteestani niin paljon, ja epäaktiivistun aiheen foorumilla.
2. Discord on monilta osin korvannut foorumit
3. Teini-ikäiseksi tultuani haluan ja jaksan viettää vähemmän aikaa koneella, ja olen ennemmin vaikkapa kavereiden kanssa ulkona hengailemassa Very Happy
Robo
Robo

Viestien lukumäärä : 247
Liittymispäivä : 31.03.2018
Ikä : 19
Paikkakunta : Helsinki
Valtio pelissä : Star

Takaisin alkuun Siirry alas

Internet-foorumit Empty Vs: Internet-foorumit

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa