Valtiopeli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Kieliklubi

+4
McScroogelius
A.N.K.K.A
Mix313131
Vallu
8 posters

Siirry alas

Kieliklubi Empty Kieliklubi

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A To Maalis 22, 2018 6:22 pm

Tervetuloa Kieliklubiin!

Tämä on alun perin Aku Ankan -foorumilla pyörinyt pieni internet-kerho, johon voi liittyä jos kielet kiinnostavat.

Kieliklubin jäsenet ovat kieliklubilaisia.

Kieliklubissa keskustellaan kielistä, kehitetään yhdessä itse keksittyjä kieliä ja viikon pääteeksi joku pitää "puheen" jostain kieliin liittyvästä aiheesta. Puheita tosin ei koskaan olla pidetty...

Kieliklubiin valitaan puheenjohtaja äänestyksellä kuukauden välein.

Uskoisin, että tänne voisi syntyä keskustelua, vaikka aa.fi:ssä tämä keskustelu aina vajosi epäaktiivisuuteen.

Kunnia klubin keksimisestä kuuluu Vallulle, ei minulle, vaikka minä tämän topicin tänne uudelle foorumille loinkin.
A.N.K.K.A
A.N.K.K.A

Viestien lukumäärä : 400
Liittymispäivä : 21.03.2018
Valtio pelissä : Qruut

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Vallu To Maalis 22, 2018 7:01 pm

Tämä on klassikko.

Haluaisin vinkkejä ranskaa ja saksaa sekoittelevaan kieleen. Haluaisin yhdistää molempien kielten parhaat kieliopilliset ja ääntämykselliset puolet ja tehdä kielestä aika helpon ja muistettavan, jotta sillä voisi jotain kirjoitella.
Vallu
Vallu

Viestien lukumäärä : 348
Liittymispäivä : 22.03.2018
Ikä : 20
Paikkakunta : Uusimaa
Valtio pelissä : Benelux

http://fi.valtiopeli.wikia.com/wiki/Kastamere

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A La Maalis 24, 2018 3:48 pm

En ranskan ja saksan yhdistämisestä juurikaan tiedä, mutta qrût on kuin saksaa, englantia ja ruotsia, joten saksan yhdistämisestä muihin kieliin minulla on kokemusta.

Saksassa kivoimpia piirteitä omasta mielestäni on verbintaivutus (persoonissa ja aikamuodoissa) ja subtantiivien sijamuodot (nominatiivi, genetiivi, akkusatiivi, datiivi). Lisäksi tykkään sanojen jakamisesta kolmeen sukuun. Adjektiivin taivutustakin olen saksasta koittanut saada qrûtiin, saksan adjektiivin taivutus kun on omasta mielestäni aika hieno. Sanasto ei saksaksi kuitenkaan ole omasta mielestäni kovin kaunista, joten sen lainaisin jostain muusta kielestä.

Toivottavasti tästä on apua, vaikka ranskan ja saksan yhdistämisestä en mitään tiedäkään.
A.N.K.K.A
A.N.K.K.A

Viestien lukumäärä : 400
Liittymispäivä : 21.03.2018
Valtio pelissä : Qruut

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Vallu La Maalis 24, 2018 5:35 pm

Mietin itsekin tuota olisi latinalaisperäinen sanasto ja saksalainen kielioppi. Ajattelin kokeilla jakaa sanat kahteen sukuun ja kummallekin olisi omat aikamuototaivutuksensa.
Vallu
Vallu

Viestien lukumäärä : 348
Liittymispäivä : 22.03.2018
Ikä : 20
Paikkakunta : Uusimaa
Valtio pelissä : Benelux

http://fi.valtiopeli.wikia.com/wiki/Kastamere

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Mix313131 Su Maalis 25, 2018 7:42 pm

Tässä olisi teille pala purtavaksi. Kuvan teksti on korliaa ja sisäätö on "kortalia"Kieliklubi 20180311Kieliklubi 20180311
Mix313131
Mix313131

Viestien lukumäärä : 89
Liittymispäivä : 22.03.2018
Ikä : 22
Paikkakunta : Vaasa

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Vallu Su Maalis 25, 2018 7:48 pm

Mitä tässä pitää selvittää?
Vallu
Vallu

Viestien lukumäärä : 348
Liittymispäivä : 22.03.2018
Ikä : 20
Paikkakunta : Uusimaa
Valtio pelissä : Benelux

http://fi.valtiopeli.wikia.com/wiki/Kastamere

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Mix313131 Su Maalis 25, 2018 9:06 pm

Ei siinä mitään selvitettävää ollut, mutta annoin vain näytteen jo melkein valmiista kielestäni. Kehittelen merkkejä vielä tarpeen mukaan, joten kirjoittaminen alkaa jo sujua.
Mix313131
Mix313131

Viestien lukumäärä : 89
Liittymispäivä : 22.03.2018
Ikä : 22
Paikkakunta : Vaasa

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A Ti Maalis 27, 2018 10:35 pm

A.N.K.K.A
A.N.K.K.A

Viestien lukumäärä : 400
Liittymispäivä : 21.03.2018
Valtio pelissä : Qruut

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja McScroogelius Ti Maalis 27, 2018 11:19 pm

Hei kaikille. Tämä on ensimmäinen viestini ikinä tällä forkalla. :O Mukava juttu että originaali kieliklubi on nyt tallessa, kiitos<3 Ei kai siinä. Pidetään tämä foorumi sellaisena mitä aa.fi oli joskus 2012. Ei anneta tämän paikan kuolla, vaan pidetään se aktiivisena. Ihan vaan senkin takia että näinä parina päivänä kun jengi on laittanut itkuviestejä aa.fihin, on tullut esille se, miten tärkeä asia meille kaikille on se, että on olemassa hyvähenkinen ja järkevä foorumi missä keskustella samanhenkisten ihmisten kanssa. Olen puhunut.
Huomenna muuten pistän vähän tietoa uudesta kielestäni. Jee.
McScroogelius
McScroogelius

Viestien lukumäärä : 110
Liittymispäivä : 27.03.2018
Ikä : 20
Paikkakunta : Rovaniemi
Valtio pelissä : Monteverden tasavalta

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Arska Ke Maalis 28, 2018 12:25 pm

Käytättekö Duolingoa? Tietenkään sillä ei voi täysin kieltä oppia, mutta pidän sitä silti loistavana sovelluksena 1) tutustua uusiin kieliin ja 2) pitää yllä kielitaitoa. Lisäksi on koukuttavaa, kun siinä on se streak-toiminto, itselläni on 36 päivän putki päällä Very Happy

Entä mitä muita keinoja teillä on kielten opetteluun?

Arska
Pormestari
Pormestari

Viestien lukumäärä : 413
Liittymispäivä : 21.03.2018
Paikkakunta : Turku
Valtio pelissä : Jupsanti

https://valtioroolipeli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A Ke Maalis 28, 2018 12:29 pm

Eipä ole tullut Duolingoa vähään aikaan käytettyä, vaikka joskus sitä olenkin käyttänyt. Minulla on ollut aika paljon kouluhommia ja sen lisäksi haluan ekskittyä niihin kieliin joita minulla koulussa on.

Ensi vuonna voisi tosiaankin ottaa pari kurssia venäjää, vaikka se tarkoittaisikin kolme kertaa vikossa reissua toiseen lukioon.
A.N.K.K.A
A.N.K.K.A

Viestien lukumäärä : 400
Liittymispäivä : 21.03.2018
Valtio pelissä : Qruut

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Vallu Ke Maalis 28, 2018 3:11 pm

Arska kirjoitti:Käytättekö Duolingoa? Tietenkään sillä ei voi täysin kieltä oppia, mutta pidän sitä silti loistavana sovelluksena 1) tutustua uusiin kieliin ja 2) pitää yllä kielitaitoa. Lisäksi on koukuttavaa, kun siinä on se streak-toiminto, itselläni on 36 päivän putki päällä Very Happy

Entä mitä muita keinoja teillä on kielten opetteluun?

Duolingo on omiaan auttamaan koulussa opiskelun tehostamiseen. Esim. jos ruotsi on koulussa vaikeaa (kuten minulla) voi sitä pyrkiä helpottamaan opettelemalla duolingossa ruotsia. Samoin vaikkapa saksan tai ranskan tai venäjän kohdalla, itse ajattelin ottaa saksan valinnaiseksi.
Vallu
Vallu

Viestien lukumäärä : 348
Liittymispäivä : 22.03.2018
Ikä : 20
Paikkakunta : Uusimaa
Valtio pelissä : Benelux

http://fi.valtiopeli.wikia.com/wiki/Kastamere

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Mehtu Ma Huhti 16, 2018 6:13 pm

Onko kellään muuten ehdotuksia VPI-Thedeanin kielen nimeksi. Laitoin siitä näytteen tuohon Thedeanin matkaoppaaseen.
Kielen nykyinen nimi on kanni, sillä "kanniksi" tuon kielen nimi on Cyānnik [klan:ig]. Nykyinen työnimi kuitenkin kuulostaa erittäin tönköltä, enkä pahemmin siitä pidä. Näinpä kyselen teiltä apua kielen nimeämiseen Very Happy
Mehtu
Mehtu

Viestien lukumäärä : 162
Liittymispäivä : 21.03.2018
Ikä : 22
Paikkakunta : Janakkala
Valtio pelissä : Amrón

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A La Huhti 21, 2018 9:36 pm

Aloin juuri tänään miettimään, miten qrûtin kieltä oikeastaan lausutaan. Tajusin saapuneeni onnettomaan lausumisen aiheuttamaan umpikujaan, jossa esimerkiksi sana beïs voidaan lausua [bei:s], niin kuin se alun perin piti lausuttaman, mutta myös [bai:s] tai jopa [bæeis] riippuen siitä, millaisia vokaaleja ja kuinka lähellä sitä sitä ennen on. 

Viikonlopun aikana olisi siis tarkoitus pohtia, saanko qrûtin kielelle tehtyä yleispäteviä lausumissääntöjä vai joudunko sellaiseen kierteeseen, jossa minun pitään englannin kielen tavoin aina erikseen selittää, miten kukin sana lausutaan...
A.N.K.K.A
A.N.K.K.A

Viestien lukumäärä : 400
Liittymispäivä : 21.03.2018
Valtio pelissä : Qruut

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Arska Su Huhti 22, 2018 3:12 pm


Arska
Pormestari
Pormestari

Viestien lukumäärä : 413
Liittymispäivä : 21.03.2018
Paikkakunta : Turku
Valtio pelissä : Jupsanti

https://valtioroolipeli.palstani.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Sh3ltt1 Su Huhti 22, 2018 5:00 pm

Arska kirjoitti:Tsekatkaas tämä kieli: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Norfuk_language
https://pih.wikipedia.org/wiki/Mien_Paij

Eikö ole mahtava!
Mikä ihmeen norfuk? Eikös toi oo vaan rallienglantia Laughing
Sh3ltt1
Sh3ltt1

Viestien lukumäärä : 153
Liittymispäivä : 10.04.2018
Paikkakunta : Siellä missä sinä et ole
Valtio pelissä : Tapani

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A Ke Syys 26, 2018 12:10 pm

Nyt täytyy jakaa klubilaisille tällainen sivusto jonka löysin /conlangs-subredditistä. Sivusto on siis conworkshop.com/index.php ja siellä on kaikenlasta työkalua sun muuta kielenkeksimistä helpottamaan. En ole vielä kokeillut, mutta heti kotona sitten ja kokeilun jälkeen laitan tänne kokemuksia!
A.N.K.K.A
A.N.K.K.A

Viestien lukumäärä : 400
Liittymispäivä : 21.03.2018
Valtio pelissä : Qruut

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A La Joulu 01, 2018 11:06 pm

Noh, nyt on pari kuukautta conworkshopissa takana, ja voisin kertoa kokemuksia.

Paikkahan on siis äärimmäisen hieno ja toimiva, ja sieltä löytyy kaikkea hyödyllistä ja kivaa jota voi tarvita tällaisten kielten parissa puuhasteluun (mm. sound change applier).

Lisäksi yksi käyttäjä tuon sivuston foorumilla nauhoittaa huvikseen toisten kielistä näytteitä. No en voint vastustaa kiusausta ja laitoin heti qrûtin tekstin ja ääntämisohjeen hänelle. Teksti oli siis tällainen: Qruut ëm fûlstænnene e suverän, sjælfstænnene stät beïs. Fäst hävare thës øpénesse makht beïs thëm mönark, thë leût thës Qruut makht ï lan thës Qruut hævs. 
Ja lopputulos tällainen. Ihan mieletön! Suosittelen.  Cool
A.N.K.K.A
A.N.K.K.A

Viestien lukumäärä : 400
Liittymispäivä : 21.03.2018
Valtio pelissä : Qruut

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Mehtu Su Joulu 02, 2018 4:12 pm

Oih! Viitsitkö pistää tuon tekstipätkän IPA:n myös tänne. Kuulosti sen verran upealta että pakko itsekin saada tutkailla tuota. Itse vilkuilin tuota conworkshoppia joskus mutta vaikutti nopealla vilkaisulla hirveän sekavalta niin en jaksanut sen kummemmin paikkaan tutustua.

Itse olen säätänyt sanakirjoja omille kielilleni sellaisella työkalulla kuin Lexique Pro. Se on tosin hiukan tönkkö ja minulla olisi paljon paranteluehdotuksia siihen. Toimii kuitenkin tarpeeksi hyvin. 

Lisäksi minulla on edelleen työn alla lindorin kieli. Kyseessä siis tuo fantasiatyylinen Tolkienin haltiakielii, muutamiin eurooppalaisiin kieliin kuten albaniaan ja suomeen sekä omaan mielikuvitukseeni pohjautuva kieli. Olen käynyt varmaan kymmeniä erilaisia versioita siitä läpi enkä tahdo olla oikein mihinkään tyytyväinen. Niinpä yritän välillä pitää taukoa ja palata siihen sitten uudestaan.

Tämänhetkisessä versiossa verbien taivutus on erittäin sekavaa ja adjektiivit ovat hiukan tylsiä. Lisäksi sijamuotojen käyttö on vähän kummallista. Tarkoituksena olisi saada kehitettyä kieltä kuitenkin jollain tavalla joskus valmiiksi, jotta sitä jossain pystyisi kunnolla käyttämään. Sanojen keksiminen ja kieliopin taivutteleminen järkeväksi on vain melko raastavaa puuhaa tällaiselle perfektionistille kuin minä.

Pari esimerkkilausetta lindorista näytteeksi:
Quena mëa an nïema.                               Koira on eläin.
Linnèor oïllon sènwar.                               Lapset pitävät appelsiineista.
Laï mhàir!                                                Hyvää päivää!
Vedenïen an lëatra i na mèlinnèa.              Kirjoitin tytölle kirjan.

Työn alla on myöskin VPI Kyporialle kehittelemäni kyprin kieli. Tätä väsäilen nyt lähinnä valyrian, kreikan ja latinan pohjalle. Siitä jos jotain esimerkkejä myös laittaisin tähän näin:
Quod teun nomen agissa?                        Mikä sinun nimesi on?
Dia bonum!                                            Hyvää päivää!
Silvium agit.                                          He ovat viisaita.
Sella aurantii echo.                                Minulla on neljä appelsiinia.
Mehtu
Mehtu

Viestien lukumäärä : 162
Liittymispäivä : 21.03.2018
Ikä : 22
Paikkakunta : Janakkala
Valtio pelissä : Amrón

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Bubbleduck Ma Joulu 03, 2018 4:49 pm

Itse olen kehittänyt Kraluton kreolia jo melko pitkälle (verrattuna muihin kieliin), ja kielioppi on melkein valmis (kai). Sanoja tosin ei ole vielä paljoa, annan pari esimerkkilausetta:

Söin leivän Van-Saūhrte markū cāl ōli
Söin kaksi isoa leipää Van-Saūhrte markū porden āk-ōli daln man
Olin syönyt neljä isoa leipää, kun saavuin kotiin koulusta Vūal-Saūhrte markū litalitem āk-ōli daln man, lȳdolȳ van-kȳjȳhrte markū doloȳ kalȳҟ
Bubbleduck
Bubbleduck

Viestien lukumäärä : 345
Liittymispäivä : 21.03.2018
Ikä : 19
Paikkakunta : Karachi

Takaisin alkuun Siirry alas

Kieliklubi Empty Vs: Kieliklubi

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa